بنتونیت

  • ۰
  • ۰

بیابان زایی در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب تحت تاثیر تغیرات اقلیمی و فعالیت های انسانی است. یکی از مهمترین بحران های زیست محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده مخرب بیابان زایی و فرسایش بادی می باشد که وقوع طوفان های گرد و غبار و حرکت ریزگردها از پیامدهای آن محسوب می شود. در این پژوهش برای جلوگیری از ریزگردها وگسترش بیابان زایی از رس بنتونیت استفاده گردید.

کانی های موجود در بنتونیت شامل ایلایت، کواتز، کلسیت، دولومیت و آلبیت می باشد. مطالعات فرسایش خاک از منطقه سجزی در شرایط آزمایشگاهی و عملیات میدانی صورت پذیرفت که با استفاده از غلظت های مختلف صفرو 1و 2 گرم در لیتر بنتونیت 38 میکرون به صورت سوسپانسیون بر روی خاک پاشش گردید و با دستگاه تونل باد با سرعت های باد 10 و 17 متر بر ثانیه در شرایط آزمایشگاهی تحت آزمون قرار گرفت. در نهایت در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده شد که در غلظت 2 گرم در لیتر بنتونیت 38 میکرون ، به میزان 99/54 درصد کاهش فرسایش صورت گرفته است و در مطالعات میدانی با غلظت 4 گرم در لیتر بنتونیت 38 میکرون ، به میزان 99 درصد کاهش فرسایش مشاهده گردید. از نتایج دیگر به دست آمده در مطالعات میدانی افزایش عمق سله پس از بارش باران بوده است.

جهت خرید، مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی زیر در ارتباط باشید.

www.immd.ir

02128421230

02332224502

09331118625

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی